Quality Management Principles and Tools
Code UE : USM30G
- Cours
- 4 crédits
Responsable(s)
Emmanuel CAILLAUD
Public, conditions d’accès et prérequis
Master in Management MIM M1
Objectifs pédagogiques
The lectures will help apprehending quality management and intend to provide participants with the basics of a quality process, an understanding of principles, tools and main elements to apply in their own business environment.
Compétences visées
Skills to be acquired
At the end of this course, students will be able to carry out different approaches based on reasoning, standards and tools to :
- Diagnose their situation,
- Build key processes,
- Propose beneficial orientations,
- Rely on a facilitating governance,
- Implement procedures adapted to the requirements and risks incurred,
- Analyze its perceived and measured results,
- Identify opportunities for improvement
At the end of this course, students will be able to carry out different approaches based on reasoning, standards and tools to :
- Diagnose their situation,
- Build key processes,
- Propose beneficial orientations,
- Rely on a facilitating governance,
- Implement procedures adapted to the requirements and risks incurred,
- Analyze its perceived and measured results,
- Identify opportunities for improvement
Contenu
Concepts
Quality Culture
The Customer Focus
ISO9000
Tools & Techniques
- Quality Definitions & Historic Development (pioneers contribution)
- Key Elements of Total Quality
- Relationship between Quality & Competitiveness
Quality Culture
- Quality Culture vs. Traditional Cultures
- Activating and Facilitating the Change
- Establishing and Maintaining a Quality Culture
The Customer Focus
- Understanding Customer-Defined Quality
- Identifying Customer Needs
- Communicating with Customers
- Customer Satisfaction Process
- Customer Loyalty Model
ISO9000
- Definition & Principles
- The Benefits for the organization
- ISO9000 vs. Total Quality
Tools & Techniques
- The 7 Basic Tools
- The Quality Circle Methodology
Modalité d'évaluation
Achievement assessed by continuous assessment
Bibliographie
- GOETSCH L. : Quality Management for Organizational Excellence
- TANGUE R.N. : The Quality Toolbox
Cette UE apparaît dans les diplômes et certificats suivants
Rechercher une formation
RECHERCHE MULTI-CRITERES
-
Vous pouvez sélectionner des formations grâce à un mot ou à une expression présent dans l’intitulé ou dans les index (discipline ou métier visé).
Des index vous sont suggérés à partir du 3e caractère saisi, mais vous pouvez aussi saisir librement tout autre mot . - Les différents items sélectionnés sont croisés.
ex: "Comptabilité" et "Région Grand Est" - Validez par le bouton « Rechercher » ou par la touche Entrée.
- Cette recherche affiche aussi les fiches UE et certificats régionales. Leurs codes les distinguent des fiches nationales par le suffixe de la région (ex : « -IDF » ).
Par défaut, les fiches régionales reprennent le contenu de la fiche nationale correspondante. Mais dans certains cas, des informations régionales ont pu être ajoutées. - Certains diplômes se déclinent selon plusieurs parcours. Pour afficher tous les parcours, tapez la racine du code (ex : « LG035 »).
- Certains stages ont un double code : leur code propre et le code de l’UE ou du certificat équivalent.
- Dans tous les cas, veillez à ne pas insérer d'espace ni de ponctuation supplémentaire.
- Validez par le bouton « OK » (et non pas par la touche Entrée).
Contact
Cnam - IIM - EPN stratégies - Programmes Master in Management (MIM)
EPN15, 2 rue Conté bureau 31.2.31
75003 Paris
Tel :00 33 1 58 80 85 64
Sophie Le Liboux
EPN15, 2 rue Conté bureau 31.2.31
75003 Paris
Tel :00 33 1 58 80 85 64
Sophie Le Liboux
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Enseignement non encore programmé
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Responsable(s)
Emmanuel CAILLAUD